MovieMoron

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2013

Barry Lyndon

Av Hedvig - 20 oktober 2013 10:00

Ur det sköna Irland skapades den inte fullt så sköne Barry, en lycksökande och skrupelbefriad äventyrare.


Stanley Kubricks "Barry Lyndon" (1975) är ett rent filmiskt mästerverk i berättande och bild men även musiken är utöver det vanliga. Till exempel får vi höra British Grenadiers och Hohenfriederbergermarsch vackert ljuda vid åsynen av slagfälten i Tyskland under Fredrik den stores sjuårskrig. Handlingen är baserad på 1800-talsförfattaren William Makepeace Thackerays pikaresk-roman "The Luck of Barry Lyndon" vilken slutar en aningen öppet eftersom boken aldrig blev avslutad.

Berättarrösten, Michael Hordern höjer filmens värde påtagligt eftersom han i sitt tonfall lyckats kombinera komik med allvarsamhet.


I filmen får man följa irländaren Barry Lyndons (Ryan O'Neal) uppgång och fall genom ett antal decennium. Barry börjar sitt liv på det kulliga och frodiga Irland där han lever ett knapert liv tillsammans med sin mor. Efter att ha gett upp sin kärlek flyr han bygden med de sista besparingarna och söker lyckan i Dublin. Den känslomässigt avtrubbade Barry kommer sedan att försörja sig på skojeri och svika alla de människor han under livets gång möter.


Stanley Kubrick var berömd för sin skicklighet som regissör. Fotografi, filmiskt berättande och uppbyggande av trovärdiga tidsmiljöer var några av hans specialiteer. Han var även formidabel gällande musikvalet till sina filmer. Idag minns vi inte minst Stanley för hans vackert tonsatta rymdodyseé år 2001 som, hör och häpna, egentligen iscensattes 1968! ;-)


 

 

 

 
 
Thomas

Thomas

21 oktober 2013 17:44

Synd att Täby bibliotek inte har filmen!

http://bibliotek.taby.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hedvig - 24 juli 2014 21:11

Jag har just spanat in en intressant film, denna visade sig dessutom tillhöra den nästan utdöda genren musikaler! Som ateist kan jag inte säga att jag är överförtjust i själva titeln. Men "God help the girl" har tydligen vunnit priser och den goda ma...

Av Hedvig - 23 juli 2014 07:33


Tråden som fästes bakom mina framtänder har, vid en väldigt oläglig tidpunkt, lossnat. Tjejen som satte in den kan ju ha semester eller något. Mina tänder kommer säkert hinna flytta tillbaka och återskapa min "vackert sneda" tandrad från förr. För at...

Av Hedvig - 22 juli 2014 00:00

Jag, som så många andra, har upptäckt Håkan Hellström. Men till skillnad från dessa "så många andra" är jag väldigt sent ute. I jakt på en av hans plattor har man sprungit omkring i massvis med skivaffärer, men förgäves! Allting ska JÄMT laddas ned d...

Av Hedvig - 21 juli 2014 17:39


Jag har just kommit hem från biblioteket där jag sommarjobbar. Kroppen ömmar efter att i sex timmar ha gjort samma rörelser om och om igen. Hyllorna som behövde dammas av tycktes ALDRIG ta slut. Men jag har naturligtvis lånat hem en film till tröst ....

Av Hedvig - 29 juni 2014 17:09

Den nya kärleksfilmen som går under namnet "Förr eller senare exploderar jag", med orginaltiteln "The fault in our stars", är mycket publikfriande. Jag gick själv och såg filmen men fick strax finna mig i att de salta dropparna från mina ögon inte ku...

Presentation


Vet du inte vem Hitchcock var så är det ILLA.

Filmros

Omröstning

Bästa levande skådespelerskan av följande?
 Maggie Smith
 Nicole Kidman
 Judi Dench
 Helen Mirren
 Kristen Scott Tomas
 Cate Blanchett
 Jodie Foster

Instagram

Undrar du något?

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards