MovieMoron

Alla inlägg under juli 2014

Av Hedvig - 24 juli 2014 21:11

Jag har just spanat in en intressant film, denna visade sig dessutom tillhöra den nästan utdöda genren musikaler! Som ateist kan jag inte säga att jag är överförtjust i själva titeln. Men "God help the girl" har tydligen vunnit priser och den goda magkänslan man får efter att ha sett trailern är inte på låtsas.

Filmen tycks utspela sig i det vackra kulliga Skottland. Men huvudpersonens hemstad, Glasgow, inbegriber nog inte den bild jag har av Skottland. Där är det nog lika mycket betong som överallt annars. 


Eve är född och uppvuxen i Glasgow, men har emotionella problem och ligger därför inlagd på ett sjukhem för att kunna hantera dem. Hon vill dock fly undan, in i musikens värld och gömmer sig gärna på någon pub eller annat skrymsle. Som ett sätt att övervinna livets svårigheter börjar hon också skriva egna låttexter tillsammans med sin nyfunna vän James. Eve visar sig så småningom besitta en del talang och plötsligt öppnas nya möjligheter för henne. 

 


Av Hedvig - 23 juli 2014 07:33

Tråden som fästes bakom mina framtänder har, vid en väldigt oläglig tidpunkt, lossnat. Tjejen som satte in den kan ju ha semester eller något. Mina tänder kommer säkert hinna flytta tillbaka och återskapa min "vackert sneda" tandrad från förr. För att inte tala om hur irriterande den är när jag ska äta! Annars är allt som det ska vara. Jag har precis vaknat och skall ta mig en längre cykeltur så fort frukosten är uppäten. Jag hoppas att luften är lite kyligare såhär på morgonkvisten. Cyklingen blir så mycket trevligare då, när kroppen kan svettas i normala mängder menar jag.

 

    

Bilden är tagen på Djurgården någon gång tidigare i sommar :-)

Av Hedvig - 22 juli 2014 00:00

Jag, som så många andra, har upptäckt Håkan Hellström. Men till skillnad från dessa "så många andra" är jag väldigt sent ute. I jakt på en av hans plattor har man sprungit omkring i massvis med skivaffärer, men förgäves! Allting ska JÄMT laddas ned digitalt och CD-skivorna är därför sorgligt nära utrotning! Ingen tycks längre uppskatta nöjet med att få vrida och vända på ett skivfodral, öppna och se vad som döljer sig inuti.

 

Men för tillfället är väl inte Håkan sådär rykande het. Jag menar alltså att han inte släppt ny musik på ett tag, för utseendet är det definitivt inget fel på! Det är förstås artister som är aktuella med ditten och datten vars musik finns ute på marknaden. Därför kan jag tänka mig att förlåta Åhlen's snåla urval av artister ... I helgen får det i alla fall bli ett sista försök vid Bengans, Drottninggatan, som brukar vara välsorterade. Önska mig lycka till!


Av Hedvig - 21 juli 2014 17:39

Jag har just kommit hem från biblioteket där jag sommarjobbar. Kroppen ömmar efter att i sex timmar ha gjort samma rörelser om och om igen. Hyllorna som behövde dammas av tycktes ALDRIG ta slut. Men jag har naturligtvis lånat hem en film till tröst ... Det fick bli en remake av Stolthet & Fördom, Keira Knightley har huvudrollen som den intelligenta Elizabeth Bennet. Jag har inte jättehöga förväntningar då killen som spelar Darcy ser lite träaktig ut. Men han kanske överraskar. 


 



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Vet du inte vem Hitchcock var så är det ILLA.

Filmros

Omröstning

Bästa levande skådespelerskan av följande?
 Maggie Smith
 Nicole Kidman
 Judi Dench
 Helen Mirren
 Kristen Scott Tomas
 Cate Blanchett
 Jodie Foster

Instagram

Undrar du något?

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards